JAK Z PRZEDSZKOLAKA
UCZYNIĆ PIERWSZAKA?
Co to jest dojrzałość szkolna?
Czy wiek faktycznie stanowi o gotowości podjęcia edukacji w szkole podstawowej?
Dojrzałość szkolna to inaczej gotowość do podjęcia przez dziecko zadań i obowiązków, jakie stawia przed nim szkoła. Obejmuje ona zarówno jego rozwój psychiczny, fizyczny, umysłowy, emocjonalno- społeczny jak i poziom opanowania umiejętności i wiadomości przygotowujący dziecko do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia.
W SFERZE FIZYCZNEJ
Zwracamy uwagę na sprawność ruchową i manualną, dziecko gotowe do pójścia do szkoły powinno m.in.:
– być samodzielne, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych czynności samoobsługowych np.: zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, ubieranie się i rozbieranie się;
– umieć ciąć i bezpiecznie posługiwać się nożyczkami;
– sprawnie posługiwać się przyborami do rysowania i pisania, prawidłowo je trzymać;
– zachowywać prawidłowy kierunek kreślenia figur, szlaczków, liter – od prawej do lewej oraz z góry na dół;
– odwzorowywać podane kształty;
– wykonywać pracę na zadany temat różnymi technikami plastycznymi;
– potrafić skakać, podskakiwać na jednej nodze;
W SFERZE INTELEKTUALNO – UMYSŁOWEJ
Dziecko gotowe do pójścia do szkoły powinno:
– prawidłowo dzielić wyrazy na sylaby – określać ich ilość, głoskować – określać ilość głosek,..;
– wymawiać słowa i budować zdania poprawne gramatycznie;
– wymawiać prawidłowo wszystkie głoski – jeśli dziecko ma wadę wymowy powinno być pod opieka logopedy;
– mieć dobrą koordynację wzrokowo-słuchowo- ruchową;
-umieć liczyć na konkretach, dodawać i odejmować na konkretach w zakresie do dziesięciu;
– rozpoznawać i nazywać figury geometryczne;
– klasyfikować przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia;
– interesować się czytaniem i pisaniem;
W SFERZE SPOŁECZNO – EMOCJONALNEJ
Dziecko gotowe do pójścia do szkoły powinno:
– koncentrować uwagę na jednej czynności przez dłuższy okres czasu ( uważnie słuchać ze zrozumieniem tego, co mówi nauczyciel );
– rozumieć i spełniać polecenia nauczyciela;
– doprowadzić rozpoczętą pracę do końca, wytrwale w określonym czasie;
-przestrzegać ustalonych zasad, zastosować się do reguł gier i zabaw:
– panować nad reakcjami emocjonalnymi, nie ulegać chwilowym nastrojom, nie reagować agresywnie ani emocjonalnie w obliczu trudności i niepowodzeń;
– pomagać w prostych pracach domowych;
– umieć dostosować się do swojej sytuacji i środowiska;
Każdy z rodziców obserwując dziecko, słuchając go i konsultując jego osiągnięcia z wychowawcami może w przybliżeniu określić, czy dziecko osiągnęło poziom dojrzałości, którego wymaga szkoła.
Rodzice muszą pamiętać, że ich dziecku niezbędna jest pomoc i zainteresowanie z ich strony a także serdeczność i opieka. Należy pamiętać o tym aby:
– Nie wyręczać swoich dzieci we wszystkich sytuacjach i czynnościach sprawiających im trudności – w ten sposób potęgujemy jeszcze opóźnienia, zamiast je wyrównywać.
– Doceniajmy wysiłek dzieci, nie wypominajmy stale błędów i niedociągnięć. Niech dziecko poczuje się ważne i potrzebne.
Drogi Rodzicu pamiętaj!
Sam wiek dziecka nie zawsze decyduje
o jego gotowości do pokonania progu szkolnego.
Jeżeli dziecko siedmioletnie, nie osiągnęło odpowiedniej dla wieku dojrzałości szkolnej, istnieje możliwość odroczenia go od obowiązku szkolnego. W takim przypadku należy zasięgnąć opinii psychologa, pedagoga, logopedy i przeprowadzić Badanie dojrzałości szkolnej. Niekiedy podobne rozwiązanie może okazać się o wiele korzystniejsze dla dziecka, niż wysłanie go bez należytego przygotowania do szkoły., albowiem skutki niepowodzeń w nauce mogą być o wiele gorsze, aniżeli przesunięcie obowiązku szkolnego o jeden rok później.
Rodzice którzy są zaniepokojeni przebiegiem rozwoju swojego dziecka, mają wątpliwości, dziecko ma problemy w przedszkolu, zawsze mogą się zgłosić o pomoc do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Rekomendujemy:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Siemiatyczach
Ul. T. Kościuszki 43 A
17-300 Siemiatycze
tel./ fax ( 85) 655 26 12
e mail: poradniapp@siemiatycze.pl