- Już od pierwszych dni życia dziecka, dużo do niego mów, otaczaj je mową.
- Pamiętaj o istotnej funkcji karmienia dziecka piersią, a później łyżeczką.
- Gdy pojawią się ząbki, podawaj odpowiednie pokarmy stałe, np. marchewkę, jabłko, skórki z pieczywa. Gryzienie, żucie i połykanie to również ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
- Ograniczaj używanie smoczka (maks. do roku). Jak najwcześniej odstaw butelkę i przyuczaj do picia z kubka.
- Zwracając się do dziecka, unikaj spieszczeń i przesadnych zdrobnień. Dostarczaj mu prawidłowego wzorca wymowy. Różnicuj intonację wypowiedzi. Dołącz gestykulację.
- Mówiąc do dziecka, zwracaj uwagę, aby widziało twoją twarz – będzie wówczas miało okazję do obserwowania ruchu i układu ust oraz do naśladowania Cię. Mimika jest również uniwersalnym sposobem komunikowania się dziecka ze światem. Poza tym jednocześnie uczysz dziecko koncentrowania wzroku na rozmówcy.
- Ucz dziecko słów przez zabawę, wykorzystując ku temu każdą sytuację, na przykład spacery, posiłki, zabiegi pielęgnacyjne, kąpiel, ubieranie. Mów do dziecka jak najwięcej, powoli i wyraźnie komentuj, co aktualnie robisz albo co robi Twoje dziecko. Wielokrotnie powtarzaj nazwy przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu, aby utrwalić wzorzec słuchowy słów.
- Opowiadaj dziecku bajki, czytaj wierszyki i książki – w ten sposób rozwiniesz jego wyobraźnię, rozbudzisz ciekawość poznawczą, usprawnisz uwagę, koncentrację i pamięć.
- Bądź uważnym słuchaczem, nie przerywaj dziecku i unikaj kończenia jego zdań. Dyskretnie poprawiaj pojawiające się błędy mowy i wymowy, nie krytykuj, nie ośmieszaj naśladując jego sposób mówienia.
- Śpiewaj dziecku piosenki, wyliczanki, baw się z nim, angażując zmysły: słuchu, wzroku i dotyku.
- Zadbaj o jego rozwój ruchowy, który ma wpływ na rozwój mowy. Zachęcaj dziecko do zabaw ruchowych angażujących mięśnie całego ciała (pływanie, jazda na rolkach, rowerze), a także rozwijających sprawność dłoni i palców (np. lepienie, klejenie, malowanie palcami, nawlekanie koralików, budowanie z klocków).
- Zachęcaj dziecko do rozmawiania, stymuluj jego potrzebę wyrażania emocji, chwal za każdą reakcję głosową.
- Zachęcaj dziecko do naśladowania odgłosów zwierząt lub bawcie się w oparciu o inne onomatopeje (np. pękający balon – bum, odgłos wskazówek zegara – cyk,cyk, pociąg pędzący po szynach – tu, tu itp.).
- Dmuchajcie i chuchajcie. Zadbaj by Twoje dziecko, gdy nie mówi oddychało przez nos. Bawcie się razem w dmuchanie na wiatraczek, w robienie baniek mydlanych, nadmuchiwanie balonów, gwizdanie, dmuchanie przez rurkę, chuchanie na szybę czy lusterko.
- Ucz słuchania. Jeżeli niepokoi Cię słuch dziecka, niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem. Słuch swojej pociechy rozwijasz od pierwszych chwil po urodzeniu, kiedy mówisz do malca, gdy naśladujesz jego odgłosy. Zaczynaj od najprostszych zabaw poszukiwania źródła dźwięku, np. pozytywki, głośno tykającego budzika. Pytaj: kto to?, co to? W ten sposób uczysz koncentracji uwagi na dźwiękach.
- Oglądaj z dzieckiem obrazki: nazywaj przedmioty i opisuj sytuacje prostymi zdaniami.
- Jeżeli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu lub uzębienia), koniecznie zapewnij mu opiekę lekarza specjalisty, ponieważ wady są przyczyną zaburzeń mowy.
- Nie zaniedbuj chorób uszu, gdyż nieleczone mogą prowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do wad wymowy bądź braku mowy czynnej.
- Nie zawstydzaj i nie karz dziecka za wadliwą wymowę.
- Nie wymagaj od dziecka zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko zmuszane do wymawiania zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać. W ten sposób możemy się przyczynić do powstawania błędnych nawyków artykulacyjnych, trudnych do zlikwidowania.
Aktualności
KOCHANYM TATUSIOM!!
Tatusiu w dniu Twego święta, Twoja córeczka i synek o Tobie pamięta i nieważne kiedy, nieważne gdzie, nigdy nie przestanie kochać Cię. I jeszcze w tym krótkim wierszyku, miliony uścisków ze sobą niesie. Byś zawsze Czytaj więcej…